Med de otaliga utmaningar och omvälvningar som vi alla har upplevt 2020 är en positiv utveckling vi ser en ökad tonvikt på hälsa och välbefinnande.
Och i en tid då kraftfull stressavlastning övergår från ett trevligt att ha till ett måste för så många av oss, tar hälso- och hälsoföretagen upp med nya, innovativa produkter.
En av dessa är wellness-teknikföretaget LUVV Labs, ett företag som har utvecklat näringsämnen för konsumtion via förångare. Alla deras produkter är utformade för att förbättra emotionellt välbefinnande och påverka kroppen positivt.
Produkterna, var och en i form av en separat inhaler, har namn som ”Zen”, ”Wake”, ”Calm” och ”Thrive” och är en blandning av vitaminer, näringsämnen, växtbaserade tillskott och eteriska oljor.
Jag pratade med grundaren Micah Harper om hur han utvecklar LUVV, samt hur hans varumärke omarbetar ett koncept – vaping – som nyligen har associerats mer med nikotin och THC än hälsa.
Shama Hyder: Varför bestämde du dig för att lansera dina produkter nu?
Micah Harper: 9 september i år markerade ett viktigt datum för tobaks- och vape-företag: det var deadline för FDA som krävde att PTMA, eller Premarket Tobacco Application, skulle lämnas in. Detta består av en omfattande och kostsam mängd krav och forskning som ska göras för att produkten ska klara hälsobestämmelser, inklusive en lista över ingredienser, prover, etiketter, vetenskapliga analyser, funktionsprinciper och risker för missbruk.
Detta har skapat en efterfrågan på nikotinfria alternativ och en unik möjlighet till näringsföretag som vårt. Våra amerikanska tillverkade näringsämnen tillgodoser vanliga behov, som hälsosam viktminskning och immunsystemstöd. Och vår LUVV Air-produktlinje gör det möjligt för användare att andas in fördelaktiga ingredienser genom en vattenlöslig ånga.
Hyder: Har du haft några utmaningar att förklara för kunderna att dessa inhalatorer är hälsoprodukter med tanke på föreningen av vaping med nikotin och marijuana? Hur bryter du den första negativa kopplingen?
Harper: Användningen av ång inhalationsteknik har faktiskt testats och använts i årtionden för att leverera fördelaktiga ingredienser genom ånga. Det är först nyligen som e-cig-industrin har använt det för nikotin inhalationsprodukter, vilket resulterar i det växande problemet med nikotinberoende och en negativ konnotation kring tanken att ”vaping”.
För att motverka det har vi anammat en hög nivå av öppenhet för att tjäna kundernas förtroende. Vi ser till att våra produkter är fria från THC, nikotin och andra toxiner och tillsatser. Tidigare lösningar är ökända för att de innehåller miljontals tillsatser, varav de flesta inte har någon aning om. Och nästan alla vape-produkter innehåller ingredienser i samband med beroendeframkallande konsumtion, vilket vårt inte gör.
Vi uppmuntrar våra kunder att läsa våra etiketter, som innehåller varje enskild ingrediens, och lära sig vad de lägger i kroppen.
Så även om vi inte är de första att komma på den här tekniken eller konceptet, är vi unika när det gäller öppenheten vi erbjuder, såväl som att vi stöder veganvänlig samt icke-GMO.
Hyder: Hur tror du att de oväntade händelserna i år har påverkat din marknadsföring?
Harper: I år har vi verkligen sett tabun kring att prata om mental hälsa och ångest lösa sig. Behovet av att ta itu med detta problem återspeglas i konsumenternas krav och beteende.
Under den globala pandemin har vår mest populära produkt varit LUVV Air ZEN, en avslappnande inhalator med lavendelsmak som innehåller kamomill, valerianrot och passionsblomma. Kunder säger hela tiden hur viktigt det hjälper till att minska stress och ångest.
Även om årets evenemang kan ha gett specifika LUVV-produkter ett lyft, har vi alltid varit säkra på vår linje eftersom vi satsade på omfattande forskning, finansierad vetenskap och ett dedikerat team för produktutveckling. Vi arbetar också med Noctem Group och RH Capital i ett försök att expandera globalt för att möta större konsumentefterfrågan.
Som Harpers företag och otaliga andra hälso- och hälsostarter visar, visar wellnessbranschen stor tillväxt i år – och den tillväxten förväntas fortsätta. När allt kommer omkring, när konsumenter har börjat ägna mer uppmärksamhet åt sin hälsa och mentala välbefinnande, är det mycket osannolikt att de kommer att vända om. Produkter som LUVV är något att hålla utkik efter framöver
Läs en del av artikeln och hela här.